25. marts 2024

På Københavns Universitet er der rig mulighed for at gribe mange bolde - hvis man gerne vil

På KU er der mange muligheder for karriere- og kompetenceudvikling og her har dyrepasser Stine Post bidraget med sin historie.

​”Jeg startede på Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole i 2005. Jeg blev ansat som dyrepasser, på bagrund af min uddannelse som faglært landmand, dengang arbejdede jeg både med heste, kvæg og svin. Men det var særligt heste, som var min store interesse og det kom til at fylde mere og mere i mit arbejde.

Vi havde en dygtig anæstesiolog på den kongelige og veterinære landbohøjskole, da jeg startede og jeg fik hurtig interesse for den del af arbejdet på hospitalet. Jeg har altid haft gode muligheder for kompetenceudvikling og det var med til at gøre det muligt for mig at fokusere på hesteanæstesi.

Jeg kom bl.a. på et kursus i Liverpool, som handlede om hesteanæstesi og et 3 ugers kursus i Norge på Norges veterinærhøjskole og kort efter blev jeg en del af rådighedsvagten, hvor jeg var på tilkald til akutte syge heste.

I 2008 flyttede mit institut til Taastrup hvor vi også har til huse i dag. Her fortsatte jeg mit fokus på hesteanæstesi, både i mit daglige arbejde og på de kurser og efteruddannelse, som jeg deltog i. Mine ledere har altid været meget lydhøre over for mine ønsker, og jeg har også brugt mine dyrlægekolleger meget som sparringspartnere i forbindelse med min udvikling.

Selv har jeg også i en periode haft bibeskæftigelse på en svensk hesteklinik for at få nye faglige input og kompetencer.

Vi har generelt et stort internationalt netværk på instituttet, og derigennem får vi også mulighed for at udvikle os fagligt og personligt. I 2017 tog jeg skridtet videre og søgte orlov i et år, for at realisere en stor drøm om at rejse til New Zealand med min familie. Vi fik arbejde i en dyrepark, som også var åbent for turister og her lærte jeg også meget om zoo dyr og fugle.

Jeg benyttede selvfølgelig også chancen for at besøge to store hestehospitaler, hvilket var super spændende.
Det var en kæmpe oplevelse for både vores børn og vi voksne, både fagligt og personligt.

Da jeg kom hjem igen, fortsatte jeg mit arbejde på stordyrshospitalet i Taastrup, samtidig fik jeg mulighed for at starte på veterinærsygeplejerskeuddannelsen.

En del af uddannelsen består af praktik og jeg fik mulighed for at bruge KU som praktikplads, så jeg gik i skole i Kolding, tog alt min praktik i Taastrup samt et par uger på Frederiksberg hos familiedyr.

Senest er jeg blevet koordinator for teamet i operationsstuerne. Ud over min generelle store interesse for heste, hesteanæstesi og de akutte patienter, synes jeg også ledelse og undervisning er spændende. Derfor har jeg fortsat planer om at udvikle mig på det punkt og det er der gode muligheder for på KU, som udbyder mange gode og relevante kurser

Vi har også interne kurser på hospitalet, hvor vi udnytter hinandens kompetencer og videns deler med hinanden, det samme gør vi på tværs af de to hospitaler, hospitalet for familiedyr på Frederiksberg og hospitalet herude i Taastrup.
Generelt er der gode mulighed for nye opgaver og ansvarsområder, hvis man viser en særlig interesse og ønsker mere ansvar.

Det kræver selvfølgelig noget af den enkelte at udvikle sig og man skal selv være pro-aktiv, på de ting man godt kan tænke sig. Det er vigtigt, at man får planlagt sin kompetenceudvikling på en god måde, og at man først og fremmest får taget snakken med sin leder om de ønsker man har. Det gælder både de kortsigtede og langsigtede planer.

”Det er motiverende for mig at udvikle mig, det at komme ud af huset, er altid inspirerende, man kommer hjem med fornyet energi og nye kompetencer og idéer, det er godt for alle.”, udtaler Stine Post.